6 Cara Bagaimana SEO Mampu Membantu Bisnes Anda

Mengapa-Bisnes-Anda-Perlukan-SEO

Seringkali kami mendapat pertanyaan,

“Kenapa pemilik bisnes perlukan SEO?
“Apakah kepentingan SEO kepada perniagaan kami?
Bagaimana SEO dapat membantu bisnes kami?

Jadi pada entri kali ini, admin akan menjawab pertanyaan anda. Pastikan anda membaca kepentingan SEO yang akan kami huraikan di bawah.

SEO Dapat Meningkatkan Traffic Ke Website Anda

Website Traffic perlukan SEO
[Kredit]

SEO (Search Engine Optimisation) ialah langkah yang boleh digunakan untuk menaikkan rangking sesebuah website supaya mendapat kedudukan yang tinggi di dalam enjin carian (search engine) seperti Google, Bing dan Yahoo.

Bila disebut berkenaan kedudukan tertinggi, pastinya yang dimaksudkan adalah berada pada halaman pertama search engine atau search engine ranking page (SERPs).

Jika website anda berada pada halaman pertama, maka semakin banyak pendedahan (exposure) yang akan jenama / produk anda terima. Justeru, dapat meningkatkan lagi kebarangkalian untuk bakal pelanggan klik masuk ke website anda.

Contoh mudah, jika anda mencari review berkenaan sesuatu produk; pastinya anda akan cenderung untuk klik pada website yang berada pada halaman pertama. Kan?

Jika bakal pelanggan sudah mula klik ke website anda, bermakna anda telah mendapat qualified leads; iaitu bakal pelanggan yang menunjukkan minat terhadap apa yang anda tawarkan.

SEO Dapat Menarik Lebih Banyak Pelanggan

Secara asasnya, SEO juga dapat menarik bakal pelanggan untuk membeli produk yang kita tawarkan.

Bagaimana?

Cuba anda tulis berkenaan produk yang anda tawarkan dari segi bagaimana ia digunakan dan review bagi produk tersebut. Dengan menggunakan keyword yang betul, pelanggan yang tepat pasti akan dapat mencari produk anda – hanya jika anda menggunakan SEO.

Untuk pengetahuan anda, SEO tidak sama seperti iklan yang diulang-ulang seperi iklan berbayar (paid advertising). Jika iklan biasa, ia mengiklankan kepada bakal pelanggan walaupun mereka tidak melakukan apa-apa pencarian.

Tetapi lain pula halnya dengan SEO. SEO hanya akan berfungsi jika bakal pelanggan mencari sesuatu yang berkaitan dengan bisnes atau produk anda.

Maksudnya disini, peluang untuk mencari pelanggan yang tepat juga akan semakin tinggi jika dibandingkan dengan bisnes yang tidak menggunakan SEO. Hal ini demikian kerana SEO dapat menarik bakal pelanggan yang benar-benar mempunyai minat terhadap produk yang anda tawarkan.

SEO Dapat Membantu Meningkatkan Nilai Sesuatu Jenama

Jika anda merupakan pemilik small business yang baru ditubuhkan, mesti anda pernah pertimbangkan jika anda perlukan website bagi jenama anda.

Sesebuah jenama kelihatan benar-benar wujud dan boleh dipercayai hanya jika mereka mempunyai website. Walaupun jenama tersebut masih baru, tetapi pelanggan dapat melihat bahawa jenama tersebut benar-benar serius dalam membangunkan kredibiliti mereka.

Apa yang admin dapat katakan, anda tidak perlukan website jika anda mahu kelihatan sama seperti bisnes lain. Tapi anda wajib mempunyai website, jika anda mahu jenama anda berkembang dan dikenali ramai.

Yang penting, pastikan anda membuat SEO pada website anda supaya jenama anda dapat berada pada halaman pertama dan dikenali ramai.

Local SEO Dapat Membantu Bisnes Anda Berkembang

[Kredit]

Bagi pemilik bisnes yang mempunyai kedai fizikal, sangat rugi jika anda tidak memanfaatkan local SEO. Pada masa sekarang, kebanyakan bakal pelanggan menggunakan gajet untuk mencari produk atau servis yang mereka perlukan.

Local SEO dapat membantu perniagaan anda berkembang dengan lebih pantas. Dengan menggunakan Local SEO, pelanggan yang tinggal berdekatan boleh terus walk-in ke premis perniagaan anda.

Di samping itu, review yang ditinggalkan oleh pelanggan terdahulu di Google My Business juga boleh menarik perhatian bakal pelanggan anda untuk turut sama mencuba produk atau servis anda.

SEO Dapat Meningkatkan Kredibiliti Website

[Kredit]

Tahukah anda, sesebuah website perlu mendapatkan authority score yang tinggi untuk memudahkan rank di search engine?

Apa itu authority score?

Secara mudahnya, authority score ialah gred bagi menentukan kualiti sesebuah website. Semakin tinggi authority score, semakin mudah untuk website anda berada pada halaman pertama search engine.

Jika authority score website anda bertambah, maka semakin bertambah juga traffic yang akan masuk ke website anda. SEO yang effective dapat membantu website anda dan juga dapat meningkatkan kredibiliti jenama anda.

Semakin bertambah authority score, maka semakin bertambah pelawat website anda yang berkemungkinan akan menjadi pelanggan anda.

SEO Dapat Memberikan Hasil Yang Berterusan

SEO juga dapat memberikan hasil yang berterusan; tidak seperti promotion material lain yang bersifat sementara. Jadi, adakah bisnes anda perlukan SEO?

Jawapannya adalah ya.

Antara kebaikan SEO adalah ia dapat memberikan hasil yang berpanjangan. Tambahan pula, SEO juga semakin bekembang hari demi hari.

Semakin bertambah masa, semakin ramai yang dapat melihat bisnes dan produk anda pada masa akan datang.

Website anda juga dapat mengatasi competitor anda dalam jangka masa yang panjang dengan menggunakan SEO. Hanya dengan mepraktikkan SEO pada website anda, visibility website mampu bertahan untuk berbulan atau bertahun lamanya.

Saksikan video 7 Tips SEO Terbaik 2021

Kesimpulan

Setelah baca ulasan admin di atas, admin yakin bahawa anda sangat perlukan SEO bagi website anda.

Jika anda tidak mempraktikkan SEO pada masa sekarang, lambat laun anda akan sedar bahawa anda masih perlukan SEO pada masa akan datang.

Namun andai kata anda masih ragu-ragu bagaimana untuk melakukan SEO, jangan risau! Kami di Dezeek Media bersedia untuk membantu menguruskan SEO bagi website anda.

Leave a comment

Your email address will not be published.