5 Perkara Anda Perlu Tahu Sebelum Memilih Kurier Untuk Bisnes E-Commerce

Bisnes E-Commerce atau perniagaan atas talian kini bagaikan cendawan tumbuh apabila ramai peniaga mula menceburi bidang perniagaan ini. Terutamanya sepanjang tempoh Perintah Kawalan Berkurung (PKP) yang bermula pada tahun lepas yang mana ramai peniaga kini beralih kepada bisnes online sebagai satu alternatif untuk memastikan jualan produk mereka kekal beroperasi.

Nak mulakan bisnes online ini nampak macam mudah tetapi sebenarnya ada banyak perkara yang anda perlu tahu untuk memastikan operasi bisnes anda berjalan dengan baik dan lancar. Selain daripada perlu mempunyai strategi pemasaran yang baik, anda juga perlu memilih perkhidmatan kurier yang terbaik untuk memudahkan anda untuk pos barang anda kepada pelanggan.

Jadi kami ingin kongsikan 5 perkara yang anda perlu tahu sebelum memilih perkhidmatan kurier di Malaysia. Semoga bermanfaat!

Khidmat penghantaran barangan yang pantas

Nak tahu apa yang paling penting untuk pelanggan anda apabila mereka beli barang daripada anda? Semestinya pelanggan anda nak barang mereka sampai dengan cepat. Kelajuan penghantaran sememangnya adalah satu ciri yang anda perlu ambil kira apabila memilih perkhidmatan kurier.

Pastikan anda memilih perkhidmatan kurier yang menawarkan servis perkhidmatan yang pantas dan dapat memenuhi jangkaan permintaan anda dan pelanggan anda.

Kalau pelanggan anda nak barang mereka sampai dengan cepat atau pada keesokan hari, anda juga boleh memilih perkhidmatan on demand delivery. Apa yang penting anda kena lihat terlebih dahulu servis yang ditawarkan agar sesuai dengan permintaan pelanggan anda.

Lihat servis yang ditawarkan

Jika anda Google ‘Courier service in Malaysia’, anda akan mendapati bahawa terdapat banyak perkhidmatan kurier yang menawarkan pelbagai jenis servis penghantaran untuk pelanggan mereka.

Tapi yang penting, anda kena pastikan anda memilih perkhidmatan kurier yang tepat dan padan dengan keperluan penghantaran anda. Adakah anda menghantar barangan atau bungkusan yang banyak setiap bulan, adakah anda memilih untuk drop off bungkusan ataupun anda memilih untuk servis pickup?

Semua ini memainkan peranan dalam membantu anda memilih kurier yang terbaik.

Jika anda nak pos barang ke luar negara, anda juga perlu memilih perkhidmatan kurier yang boleh membantu anda pos barang dengan cepat, tepat dan yang paling penting, mestilah mudah!

Tempat atau lokasi pengeposan yang mudah

Terdapat sebilangan peniaga online yang lebih gemar untuk drop off bungkusan mereka di pejabat pos ataupun di mana-mana pusat serahan barang.

Kalau anda salah seorang daripadanya, penting untuk anda pilih lokasi atau tempat pengeposan yang mudah dan dekat dengan rumah anda. Mudahlah anda nak drop off dan bawa bungkusan anda.

Untuk tujuan pengeposan barang, kebanyakan perkhidmatan kurier memberikan anda pilihan sama anda untuk mendaftar pesanan pos barang anda secara online, atau melalui app. Ada juga kurier yang memerlukan anda untuk cetak airway bill dan anda hanya perlu tampal pada bungkusan.

Jadi, bagi anda yang baru sahaja memulakan perniagaan online atau mereka yang memulakan bisnes daripada rumah, lokasi turut memainkan peranan.

Sistem tracking barang yang mudah

Lepas dah pos barang kepada pelanggan, peniaga bukan terus senyap macam itu sahaja. Peniaga perlulah beri tracking ID kepada pelanggan untuk pelanggan jejak barang mereka.

Ini akan menjadi lebih mudah apabila anda menggunakan perkhidmatan kurier yang mempunyai sistem jejakan yang tepat bagi membolehkan pelanggan mengetahui dimana keberadaan barang mereka. Kalau tidak, pasti pelanggan anda asyik tertanya-tanya dekat mana barang mereka berada.

Sekarang pun sudah mudah. Anda hanya perlu copy paste sahaja tracking ID beserta dengan laman web tracking tersebut. Jadi pilihlah kurier yang mempunyai sistem tracking yang telus dan tepat.

Sesuai dengan bajet anda

Bagi peniaga yang dah lama memulakan perniagaan, mungkin anda tidak ada masalah untuk keluarkan sedikit bajet untuk memilih perkhidmatan kurier yang baik. Tetapi bagi mereka yang baru sahaja berjinak-jinak nak mulakan bisnes online, kos penghantaran mungkin menjadi satu faktor yang anda perlu ambil kira kerana setiap kurier mempunyai kos penghantaran yang berbeza-beza mengikut berat bungkusan dan kawasan liputan penghantaran.

Untuk tahu perkhidmatan kurier yang mana sesuai dengan bajet anda, apa yang anda boleh lakukan adalah bandingkan harga yang ditawarkan oleh perkhidmatan kurier terlebih dahulu dan pilihlah yang mana paling sesuai dengan bajet anda dan yang paling jimat.

Penutup

Inilah antara 5 perkara yang anda perlu tahu sebelum memilih perkhidmatan kurier untuk bisnes online anda. Semoga perkongsian kali ini membantu anda memilih kurier terbaik untuk perniagaan anda. Selamat maju jaya

[BONUS] Nak dapatkan perkhidmatan kurier yang pantas lagi menjimatkan?

Anda kena cuba Ninja Pack! Sampul pos prabayar Ninja Pack memang memudahkan para peniaga online untuk pos barang tanpa perlu beratur lama dan menjimatkan masa. Anda hanya perlu pack barang anda dengan Ninja Pack, buat order online dan drop off sahaja. Tidak perlu dah beratur panjang atau uruskan bungkusan anda di pejabat pos.

Kenapa anda perlu dapatkan Ninja Pack?

Dengan harga bermula daripada RM5.60 termasuk dengan kadar penghantaran ke seluruh Semenanjung Malaysia, ini sebab kenapa anda perlu dapatkan Ninja Pack untuk pos barang anda.

  • Penghantaran pantas dari masa 1 hingga 3 hari bekerja.
  • Tiada had berat.
  • Tiada cas tersembunyi (harga termasuk dengan kos penghantaran)
  • Tiada kontrak. Hanya perlu beli Ninja Pack di laman web Ninja Pack dan buat pesanan secara online di Ninja Dashboard
  • Tak perlu lagi beratur lama! Drop off sahaja barang anda di mana-mana 4000 lebih cawangan Ninja Point.

Untuk maklumat lanjut, sila layari laman web Ninja Pack dari Ninja Van Malaysia untuk mencuba sendiri Ninja Pack dan rasai pengalaman penghantaran yang berbeza untuk perniagaan anda.

Leave a comment

Your email address will not be published.