9 Tips SEO Terbaik 2021 Semua Pemilik Blog & Website Wajib Tahu

tips seo terbaik

Pada artikel kali ini, kami akan huraikan berkenaan 7 tips SEO terbaik 2021. Untuk yang masih keliru, SEO merupakan strategi jangka panjang yang sangat berbaloi untuk diaplikasikan untuk bisnes anda.

Bagi pembaca yang masih baru di website kami, anda juga boleh membaca artikel terdahulu berkenaan bagaimana SEO dapat membantu bisnes anda.

Tips SEO Terbaik 2021

Bagi yang telah tahu berkenaan kepentingan SEO, artikel kali ini akan menghuraikan tentang cara mengaplikasikan SEO di dalam website anda.

SEO sangat penting kerana majoriti dari pengguna melakukan carian di Google. Dengan mendapat ranking tinggi di website, maka semakin mudah untuk bakal pelanggan mencari servis yang anda tawarkan.

Disini kami akan senaraikan tips SEO yang anda boleh cuba supaya dapat meningkatkan ranking website di search enjine atau Google.

Gunakan URL yang pendek

Antara tips mudah bagi mengoptimalkan SEO adalah dengan menggunakan URL slug yang pendek. Selalunya, URL akan diambil terus dari title / tajuk blog post anda. Namun, antara tips terbaik adalah dengan meringkaskan URL tersebut.

Jika anda masih mengekalkan URL yang panjang, URL akan mengalami masalah untuk crawl di website anda. Jadi, kami sarankan untuk ringkaskan atau pendekkan URL anda.

Hal ini demikian kerana URL yang pendek akan lebih mudah ranking di search result Google. Dengan menggunakan URL yang pendek, pengguna juga lebih mudah untuk menulis apa yang mereka cari.

Selain itu, URL yang pendek juga dapat memudahkan pengguna yang mencari blog anda.

Sebagai contoh, jika website anda tidak mempunyai breadcrumb; ternyata pencarian pengguna akan menjadi semakin susah. Pengguna akan mengalami masalah untuk mencari page yang sebelumnya.

Dalam situasi ini, pasti pengguna akan menaip semula URL. Tetapi, tidak mudah untuk mencari page itu semula jika website tersebut mempunyai URL yang panjang dan susah untuk diingati.

Title Meta Tag

Tips kedua adalah dengan memperbaiki title tag bagi website anda. Title tag yang padat dan ringkas akan dapat membuatkan pengguna faham berkenaan isi kandungan tajuk yang mereka cari.

Apa itu title tag?

Title tag ialah elemen HTML yang merujuk kepada tajuk sesebuah website. Title tag sesebuah page akan ditunjukkan di bahagian search snippet di search engine results page (SERP).

Untuk pengetahuan anda, title tag juga turut menjadi headline bagi search result dan sangat penting bagi pengguna, SEO dan perkongsian di sosial media.

Jika anda meletakkan title tag yang sesuai dengan apa yang dicari oleh pengguna, maka lebih mudah untuk pengguna klik masuk ke dalam website anda.

Tingkatkan kualiti content

Disamping itu, tips seterusnya adalah dengan meningkatkan kualiti content / konten di dalam website anda. Antara cara untuk meningkatkan kualiti content ialah dengan membandingkan artikel anda dengan artikel di website lain.

Jika website lain menulis artikel dengan 400 patah perkataan, anda boleh menambahbaik kualiti artikel dengan menulis sehingga 800 perkataan.

Selain itu, cara lain untuk menambah kualiti konten ialah dengan memasukkan grafik dan video yang sesuai dengan content yang anda tulis. Dengan adanya elemen seperti ini, pengguna pasti tidak mudah berasa bosan.

tips seo terbaik

Content yang berkualiti juga dapat membantu anda mendapatkan backlink dari website lain yang mempunyai high-authority. Backlink seperti ini turut dikenali sebagai backlink berkualiti.

Jika website anda mendapat backlink yang berkualiti, ia bermaksud website anda mempunyai kredibiliti dan dipercayai.

Semakin banyak backlink berkualiti yang anda terima, semakin tinggi kemungkinan untuk anda rank lebih tinggi di Google.

Ranking di Google tidak bergantung kepada bilangan patah perkataan semata-mata.

Jika artikel yang anda tulis hanya 300 patah, ia tetap boleh mengatasi artikel yang punyai lebih 1,000 patah perkataan.

Caranya dengan mengoptimakan dengan meningkatkan page authority dan domain authority, samada melalui bilangan backlink khas kepada URL artikel tersebut serta signal social dalam bentuk Share, Tweet dan Likes.

Gunakan keyword dalam URL

Tips seterusnya ialah dengan menggunakan keyword di dalam URL. URL tersebut mestilah mempunyai sekitar 2 ke 3 keyword yang berkaitan.

Hal ini demikian kerana URL merupakan antara faktor yang membuatkan search engine memahami isi kandungan page di website tersebut; samada relevan atau tidak dengan carian yang dibuat oleh pengguna.

Keyword yang diletakkan di dalam URL turut boleh mempengaruhi ranking factor bagi sesebuah website.

Selain itu, dengan adanya keyword di dalam URL, ianya boleh menjadi faktor tarikan untuk pengguna klik masuk ke dalam website anda. Kes ini selalu terjadi jika URL diletakkan di dalam forum.

URL yang mempunyai keyword boleh meningkatkan kebarangkalian untuk link di klik, berbanding URL yang tidak menunjukkan keyword.

Letak nombor di tajuk artikel

Tips SEO yang ke-5 ialah dengan meletakkan nombor di tajuk artikel.

Kenapa?

Kerana dengan meletakkan nombor, pembaca dapat meletakkan jangkaan berapa lama masa yang diambil untuk membaca serta input yang akan diterima.

Cuma perlu diingatkan, pastikan anda mengubah URL dengan memadam nombor tersebut.

Sebagai contoh, website kami mempunyai artikel yang bertajuk iaitu 5 Strategi Digital Marketing Anda Perlu Cuba Pada Tahun 2021. Tetapi, link URL dipendekkan menjadi https://dezeek.com/blog/strategi-digital-marketing/

Kami berbuat demikian supaya kami masih boleh menambahbaik content tersebut pada masa akan datang.

Dalam masa yang sama, URL artikel tersebut masih boleh digunakan dan masih relevan pada masa akan datang.

Selain itu, backlink URL dari website lain juga masih boleh digunakan tanpa mengakibatkan broken link.

Padam artikel yang kurang perform

Tips ke-6 SEO yang anda boleh gunakan adalah dengan memadam artikel yang kurang perform. Memang macam pelik, kan?

tips seo terbaik

Tapi, tips ini berguna supaya Google tidak lagi index artikel tersebut.

Buat pengetahuan anda, Google sentiasa ingin memberikan content yang fresh, relevan dan bersesuaian dengan apa yang dicari oleh pengguna.

Jika content di website anda mempunyai kualiti yang rendah, maka website anda akan dilihat sebagai kurang authority (kewibawaan). Jadi, semakin susah untuk website anda ranking di carian Google.

Betul ke kalau padam artikel akan ada perubahan?

Ya! Search Engine Journal dapat tingkatkan trafik organic dan pageview sebanyak 60% dengan memadam dan mengemaskini content lama mereka.

Rajin beri kredit / backlink

Tips SEO yang terakhir ialah dengan memberikan kredit atau backlink kepada sumber atau penulis asal artikel.

Dengan memberikan backlink, website anda akan dilihat sebagai sebuah website yang mempunyai integriti.

Tambahan lagi, Google juga akan mengenalpasti dengan mudah berkenaan website anda.

Dengan memberikan backlink, ianya menunjukkan bahawa artikel anda turut mempunyai kaitan dengan website yang anda berikan backlink tadi.

Dapatkan backlink dari website pihak ketiga

Bukan perkara yang mudah untuk mendapatkan backlink yang berkualiti. Kunci utama ialah pada konten yang berkualiti tinggi akan mendapat perhatian pemilik blog/website lain di luar sana.

Strategi yang bagus ialah mendapatkan backlink daripada website dengan Domain Authority yang lebih tinggi daripada website anda.

Proses membina backlink juga mudah untuk dibuat jika anda menyumbang artikel yang berkualiti kepada blog dalam niche serta yang mempunyai audien yang sama dengan anda.

Bina database anda sendiri mengenai senarai blogger yang anda boleh dapatkan khidmat blog review beserta Domain Authority mereka dan kadar servis mereka.

Elakkan guna perkhidmatan beli backlink dari Fiverr kerana dikhuatiri backlink tersebut tak bertahan lama dan ada kemungkinan menjejaskan ranking.

Membina perkaitan antara artikel dengan internal link

Internal link merupakan perkara yang jarang diberi perhatian jika tidak ada strategi internal link yang bagus.

Jika anda ada menulis topik dalam sesebuah kategori, maka di sini anda boleh membina pautan pada perkataan di dalam artikel dan ia akan merujuk pada artikel yang seterusnya.

Proses ini biasanya dibuat secara manual. Tetapi ada juga beberapa plugin WordPress yang boleh automasi proses internal link.

Mulakan dengan satu artikel dan link kepada artikel satu lagi setiap hari.

Dari sini anda pasti akan dapat idea, apa topik yang boleh dikembangkan lagi secara terperinci.

Kesimpulan

Kami berharap agar tips yang dihuraikan di atas dapat membantu anda untuk meningkatkan ranking website anda.

Yang penting, anda perlu ingat bahawa tiada jalan pintas atau shortcut di dalam SEO. Agak menyusahkan, tetapi sangat berbaloi pada masa akan datang.

Selalunya, SEO akan mengambil masa minimum 6 bulan sebelum anda betul dapat melihat final results.

Untuk setiasa stand out di Google, anda perlu sentiasa mempunyai content terkini agar Google dapat mengenalpasti bahawa website anda masih aktif.

Jika anda merupakan pemilik bisnes yang tidak dapat konsisten untuk melakukan SEO bagi bisnes anda, anda juga boleh mendapatkan khidmat kami di Dezeek Digital.

Leave a comment

Your email address will not be published.